← Tilbake til artikler | Publisert: 2/11/2022

Hva er egentlig en visuell profil?

En visuell profil eller identitet er selve bærebjelken i merkevaren din og er en guide for all kommunikasjon og merkevarebygging.

«Jeg trenger bare en logo»

Det tydeligste i en bedrifts visuelle profil er kanskje logoen og fargene. Men dette er ikke tilfeldige design i vårens trendfarger. Det burde i hvert fall ikke være det.

Hvis jeg ber deg tenke på Apple, dukker sikkert logoen deres først opp. Men tenk på hvordan butikkene er innredet; hvordan mac’ene er plassert med nøyaktig samme avstand mellom seg. Hvordan logoen er plassert på produktene. Hvordan innpakningene ser ut, eller nettsiden. Da tenker du kanskje ryddig, systematisk og minimalistisk? Gode produktbilder og lite annet? Hvitt og sort for det meste? Det er dette som utgjør Apple sin visuelle profil. Og ingenting av dette er tilfeldig. Vi har jobbet med visuelle profiler i mer enn 20 år, se et utvalg her.

Toppen av isfjellet

Sterke merkevarer har aldri kun en logo. Logoen rammes inn og fremheves av bevisst bruk av farger, fonter, bilder, ikoner, «tone of voice» – det vi kaller den visuelle profilen. Og denne profilen er bygget på og forankret i et strategisk grunnlag. Det handler om hvordan organisasjonen deltar i debatter og fremstår i sosiale medier, det handler om hvordan annonsene og nyhetsbrevene deres ser ut, hvor leken eller seriøs tonen er, og hvilke assosiasjoner de gir. Det handler om en gjennomtenkt helhet i all utadrettet kommunikasjon.

Lovdata brosjyre

Farger, typografi, logo, bildebruk og mer. En visuell identitet definerer regler for hvordan man skal fremstå.

Oppgaven til den visuelle profilen er å bygge og styrke selskapets identitet og merkevare. Den skal formidle og overbevise. Både ansatte i bedriften og kunder skal kunne relatere til og gjenkjenne det de ser. Derfor bør det visuelle være forankret i selskapets faktiske verdier og strategi. Les om hvordan vi jobbet med Lovdata og deres nye profil.

Trenger du en ny logo?

Vi leverer nesten aldri kun en logo, og aldri uten først å ha hatt workshops og møter der vi blir kjent med oppdragsgiver. Vår oppgave er å stille de riktige spørsmålene som utfordrer deg til å konkretisere og å sette ord på ting. Deretter omgjør vi disse ordene til visuelle uttrykk. Det er vår jobb å forstå din bedrifts bransje, målgruppe, strategiske posisjon og interne kompetanse, og å bake dette inn i den visuelle profilen.

Alle bedrifter trenger ikke nødvendigvis maler for konvolutter og brevark, innredning av butikker, uniformering av ansatte eller foliering av biler, men mange har godt av en solid visuell profil – noe litt mer enn kun en logo.

Sitter du på gjerdet og lurer på hva du (egentlig) trenger og hva det koster? Ta kontakt for en digital kaffe, så kan vi raskt kartlegge hva vi kan gjøre for deg!

Christine Arnesen

Christine er en av flere merkevaredesignere i Big Fish. Med 15 års erfaring er hun en problemløser av rang, og vil kunne løfte din bedrift flere hakk.

Lignende artikler

God historiefortelling er nøkkelen til en sterk merkevare

11/9/2023

God historiefortelling er nøkkelen til en sterk merkevare

Øk synligheten med en grønnere nettside

1/12/2022

Øk synligheten med en grønnere nettside

Designmagi

5/5/2021

Designmagi

Øk synligheten til din virksomhet med en sterk visuell profil

4/7/2021

Øk synligheten til din virksomhet med en sterk visuell profil